Tuinen van Glastonbury – de winterboom bloeit nog na eeuwen
Kernwoorden
- Oorsprong
- Levenspad
- Stromen
- Synthese
Beschrijving
Op dit kunstwerk zijn de legendes van het oude Avalon uit de vroegchristelijke geschiedenis afgebeeld. Het zijn de verhalen over de plaats Glastonbury in Somerset in Engeland. Centraal staat een figuur in een wit gewaad die een levende staf vasthoudt. Hiermee wordt het verhaal van Jozef van Arimathea aangegeven. Hij zou met de tinhandelaren uit het oude Galilea meegekomen zijn. De legende vertelt dat de jonge Jezus samen met hem reisde.
Ook staat de op het kunstwerk afgebeelde verschijning voor de Keltische godin Cerridwen. Eén hand houdt de in het wit geklede, androgyne figuur zegenend uitgestrekt naar een snel stromende bron met een mooi versierde deksel. In de tuin eromheen groeit een overvloed aan bloemen. Deze bloemenweelde kun je nog steeds vinden in de prachtige tuinen van de Chalice Well, de graalbron in het huidige Glastonbury.
De poort die uitzicht geeft op een landschap in de zonsondergang wordt gevormd door de ruines van een oude abdij. Daar vonden, zo luidt het verhaal, koning Arthur en zijn koningin Guinevere hun laatste rustplaats. De heuvel in het midden is de Tor Hill waarop een spiraalvorming pad omhoog klimt. Linksachter Tor Hill is de graalheuvel afgebeeld, de Chalice Hill die door een gouden graalbeker gekroond wordt. Aan de voet van deze heuvel ontspringt de heilige graalbron, met haar mooie tuinen.
Deze heuvels lagen in de oudheid op eilanden, omgeven door water. Op het kunstwerk glanst dit water diepblauw, als het glas van een spiegel in de schemering. Glastonbury werd ooit de Isle of Glass genoemd, het eiland van glas. Links op de kaart staat een bloeiende boom, het symbool van de heilige boom die langgeleden voortkwam uit een in de grond geplante staf. Afstammelingen van deze magische boom bloeien nog steeds midden in de winter. Aan de voet van de boom schittert er een bergkristal.
Boodschap
Het onmogelijke wordt mogelijk – Als je deze kaart getrokken hebt, dan komt er wellicht een moment in jouw toekomst dat het onmogelijke mogelijk gaat worden, net zoals de staf uit de legende die door Jozef van Arimathea meegebracht werd uit het Heilige Land. Hij stak zijn staf in Glastonbury in de grond en het werd een boom die in de winter ging bloeien. Hiermee werden de ongelovigen overtuigd. Deze mannelijke daad sluit aan bij de Torheuvel met zijn stevige toren, dit is een krachtig fallussymbool.
Het is die stevigheid van staf en toren, het ergens voor staan, dat zich in Glastonbury verbindt met het stromende van de heilige bron. Dat stromende staat voor de kracht van de Keltische godin Cerridwen, de godin van de bron. Deze twee tegenpolen, het ergens voor staan en het stromende, zullen je helpen om in jezelf óf in de buitenwereld het onmogelijke mogelijke te maken. Je kunt erop vertrouwen, met de wetenschap dat je gevoed zult worden uit een onverwachte bron, een bron die zijn wortels heeft in jouw geschiedenis, maar ook in het vrouwelijke, in de kracht van moeder aarde of in de godinnenenergie.
Levenspad – Het kan zijn dat je op dit moment in je leven vooruit wilt kijken naar de weg die je gaat bewandelen. Die weg loop vaak spiraalsgewijs en hij voert jou geleidelijk omhoog. Het voordeel is dat je op die manier het één en ander mee kunt nemen en dat je niet buiten adem raakt als je jouw levenspad bewandelt. Het nadeel is dat het veel langer gaat duren dan je op het eerste moment dacht. ‘De Weg is belangrijker dan het doel’, zeggen sommige boeddhisten. Het accepteren van die weg kan een harde dobber zijn voor een op prestatie gericht mens. Je kunt dit dus ook als een tegenvaller ervaren. Geniet je onderweg van elk nieuw uitzicht of haast je je naar boven?
Hulpmiddelen – Je zult de juiste hulpmiddelen vinden of krijgen, zoals de wonderbaarlijke staf op de afbeelding. Schroom niet om alles aan te schaffen wat je nodig hebt. Het zal je helpen om jezelf neer te zetten. Maak van je uitdagingen een avontuur en je zult komen waar je wezen moet.
Kristalhelder – Er is een grote kans op opheldering of inzicht. De helderheid van het bergkristal zal daarbij helpen. Je hebt alles in huis om de weg te vervolgen en het slagen van de onderneming zal met enig geduld tot je mogelijkheden behoren. Zet er echter niet teveel wilskracht of prestatiedrang op. Deze kaart kan je uitdagen om uit de veelheid in je leven een synthese te kristalliseren. Probeer door de poort op de kaart te gaan vanuit de zuiverheid van het kristal, vanuit een innerlijk weten wat goed voor je is, naar een volgend stuk van je leven. Goede reis.
Symbolische betekenis, archetypes en herkenning
De abdijruïne – de goudkleurige ruïne van de abdij van Glastonbury straalt nog steeds een bijzondere sfeer uit. Zij is gebouwd op een krachtplaats. Avalon was een oude heilige plaats uit voorchristelijke tijden. De oude spirituele energie heeft zich vermengd met de gezangen en meditaties van de monniken die er eeuwen gewoond hebben. Op de kaart staat de abdijruïne symbool voor drie aspecten. Het is de poot waar de pelgrim doorheen gaat om het doel te bereiken. Het is als ruïne een symbool dat materiele verschijningsvormen kunnen afbrokkelen en vergaan, maar dat de spirituele energie eeuwigdurend is. Daarnaast is deze plaats in Glastonbury nog steeds een plek waar je rust en contemplatie kunt ervaren.
De bron – heet nu de Chalice Well, de graalbron. Deze naam heeft ze gekregen in de tijd van Koning Arthur, toen zijn ridders, waaronder Lancelot, volgens de legende een tijd bij de bron verbleven. Daarvoor heette dezelfde bron, de bloedbron. Zij werd zo genoemd naar haar roodachtige ijzerwater dat ontspringt uit een ronde heuvel die op de buik van een vrouw lijkt. De rode kleur van het water symboliseerde in vroegere tijden het maandstondenbloed van de vrouw (de menstruatie) en het rode water van de geboortecyclus.
De bron behoorde tot het jaar 12000 aan de Keltische Godin Cerridwen. Het was haar levenswater en het gaf vruchtbaarheid, zelfs in tijden van aanhoudende droogte. Cerridwen had een magische Cauldron of kookpot, waarmee wonderen weren verricht. Toen de godinnencultuur vervangen werd door een door mannen geleide samenleving, werd de naam van de bron vervangen. De bloedbron werd de bron van de graalbeker. Het rode water werd een symbool voor het bloed van Christus.
De versierde deksel van de bron – op de kaart wijst een witte verschijning naar de deksel van de bron. Deze deksel kun je vinden in de huidige brontuinen die opengesteld zijn in Glastonbury. De afbeelding met de twee gedeeltelijk overlappende cirkels symboliseert het mannelijke en het vrouwelijke aspect die elkaar aanvullen. Ook symboliseert dit samenspel van cirkels de zichtbare en onzichtbare wereld die in Glastonbury opvallend nauw verbonden zijn.
Het bergkristal – op de kaart staat een groot bergkristal dat symbool staat voor helderheid en zuiverheid. Deze kristallen worden sinds oude tijden gewonnen in de grotten van de Cheddarkloof. Dit is een diepe kloof in de omgeving van Glastonbury waar de prehistorische mens al in grotten woonde. Nu nog zijn er talloze winkels met edelstenen in de hoofdstraat te vinden. Op de kaart symboliseert het bergkristal het heldere licht, maar ook de veelkleurigheid. Het kristal werkt ook als spectrum: schijnt er licht doorheen, dan kun je de zeven kleuren van de regenboog zien. Deze veelkleurigheid staat voor de vele mystieke verhalen en groeperingen die je in Glastonbury zult aantreffen.
Tor Hill – Volgens de overlevering werd de heuvel waarop nu de toren staat, vroeger gekroond door een cirkel van staande stenen, zoals Stonehenge. De mensheid hield in de oudheid grote rituelen om de vruchtbaarheid van het hele land te bewerkstelligen. Men gebruikte staande stenen, sterren, zon, maan en krachten in de aarde zelf om energie op te wekken. De bloedbron was duidelijk het vrouwelijke aspect van de aardegodin. Zij ontspringt uit de ronde heuvel die eruit ziet als een zwangere buik.
Op de hoge Tor Hill staat daar de toren in zijn mannelijke energie. Daaronder woont de kracht van de draak, zo vertelt de overlevering. Die twee krachtplekken naar elkaar, vrouwelijk en mannelijk, zijn met elkaar verbonden. De schrijfster is ervan overtuigd dat dit in rituelen bekrachtigd werd. Ook nu, in deze tijd, wordt deze rode draad weer opgepakt. De smeedijzeren deksel van de bron, met de twee overlappende cirkels, is her een voorbeeld van.
Ondergaande zon – De zon op de afbeelding gaat onder achter de Tor Hill, en daarmee symbolisch achter het fallussymbool van de toren. Hiermee wordt gesymboliseerd dat het Vissentijdperk van mannelijke dominantie in de wereld aan het verdwijnen is. Het is tijd dat voedende vrouwelijke energie toegevoegd wordt aan het dynamische prestatiegerichte tijdperk waarvan wij deel uitmaken.
De bloeiende boom – Links op de afbeelding is een bloeiende boom te zien. De boom versterkt het vrouwelijke principe van de bron, want zij is ook voedend en gevend. In de oosterse filosofie is deze levensboom het centrum van het paradijs. Vanuit haar wortels stromen vier rivieren, één van water, één van melk, één van honing en één van wijn. Hierbij is zij ook het symbool van het ‘levensgevende’ aspect. De witte bloesem staat net als de witte verschijning, de witte kristal en de witte waterlelies, voor het zuivere en spirituele. Het is ook een symbool van belofte, want de boom met haar bloesems zal ook vrucht gaan dragen. Ook de staf van de witte figuur loopt uit met groene twijgen, een dubbele belofte van vernieuwing.